Verliefd, getrouwd, gescheiden…

Terwijl ik dit artikel schrijf is de zomervakantie weer bijna voorbij. Altijd toch weer een confronterende periode die duidelijk maakt dat je gezin niet meer compleet is. Ook al kan ik een paar jaar na mijn scheiding zeggen dat ik een zeer tevreden mens ben.

De kinderen genieten deze weken van een fijne vakantie met hun vader. Ondertussen stapelt hier in huis de was zich niet snel op, de koelkast wordt niet leeggegeten, ik heb de bank voor mezelf, luister naar míjn muziek, eet simpel & gezond en hoef niet ’s avonds laat een van mijn lieve twee pubers op te halen ergens. Dat klinkt toch best relaxt toch? Een leeg huis, tijdelijke stilte, overzicht, genoeg leuke uitjes, lekker aan het werk en het huishouden onder controle…. en dan toch ook dat onrustige, weemoedige en niet complete gevoel van het missen van je gezin van vroeger en het besef dat jouw kinderen herinneringen maken zonder jou.

De emotionele en praktische kant duidelijk naast elkaar.

Een scheiding is in de meeste gevallen ontwrichtend, een emotionele gebeurtenis in iemands leven. Of je initiatief tot de scheiding hebt genomen of niet… je wereld staat op z’n kop, de balans is zoek. Er veranderen dingen in je leven die eerst heel vanzelfsprekend waren. Emotioneel verwerken van deze omslag gaat lukken maar heeft veel tijd nodig… tijd tot de ergste storm is gaan liggen en je kunt omgaan met de emoties en de lastige situaties, die je zelfs jaren later nog als een golf over je heen kunnen slaan. Verdriet, woede, wanhoop, opluchting, eenzaamheid, begrip, onbegrip, moed, weemoed, strijdvaardigheid, schuldgevoel, jaloezie, verscheurdheid, vrijheid… een scala van emoties komt voorbij.


De praktische kant van scheiden is voelbaar en kan voor paniek zorgen. Het komt er automatisch bij. Hoe ga je het alleen doen in je eentje of als ouder met en zonder je kinderen? Hoe zorg je dat je kinderen en jij een fijne plek hebben om te wonen? Hoe leer je jezelf en doe je de dingen die je ex-partner normaal gesproken deed? Hoe geef je de kinderen voldoende aandacht en zorg? Hoe onderhoud je alle sociale contacten? Hoe kom je door die stapels papier en informatie heen? Heb je wel genoeg inkomsten? Hoe zorg je goed voor jezelf en neem je ook tijd voor het verwerken van je verdriet?

Het is tijd voor een nieuw systeem, nieuwe routines. Ook al kun je misschien ook de voordelen hiervan wel zien, het kost vooral veel energie. Het is dan ook helemaal niet gek dat je nu vastloopt met het op orde krijgen van je huishouden en opgeruimd krijgen van je huis. Het zoeken van een nieuwe balans kost tijd.

In de tijden dat het minder goed met je gaat, kom je er achter dat het hebben van een eigen plek, een fijn thuis erg belangrijk is. In de situatie van een scheiding komt een verhuizing vaak voor, maar ook een halvering van een inboedel, samenwonen met nieuwe partner of tijdelijke woonadressen. Spullen zijn daaraan verbonden…. nieuwe spullen, gekregen spullen, spullen met veel herinneringen, verdeelde spullen, dubbele spullen.. Het opruimen van spullen hoort bij een scheiding. Dit kan moeilijk en confronterend zijn.

Na een scheiding in een gezin met kinderen wonen kinderen vaak op twee adressen en pakken ze hun spulletjes met regelmaat in en weer uit, misschien pendel jezelf wel tussen twee huizen, woon je met je nieuwe partner samen of moet je noodgedwongen een paar keer verhuizen. Vaak zorgt dit een tijdje voor veel onrust. Hoe doe je dit met het in- en uitpakken iedere keer weer. Hoe laat je dit allemaal zo soepel mogelijk verlopen? Hoe maak je een gezellig thuis voor jezelf en de kinderen? Hoe pak je het opruimen aan?

Je bent begonnen aan het inrichten van een nieuw hoofdstuk in je leven. Stap voor stap gaat het jou lukken!

In mijn werk als organizer kom ik regelmatig over de vloer bij eenoudergezinnen en samengestelde gezinnen als gevolg van scheiding of wegvallen van een van de ouders. Ik geef advies en praktische begeleiding zodat het leven na de scheiding positief en op een fijne manier ‘gewoon’ door kan gaan. Denk aan; oppakken van regelzaken, huishoudmanagement opzetten, sorteren, opruimen en opbergen van spullen, advies bij herinrichten van het huis, voorbereiden verhuizing, routines ontwikkelen, agendabeheer etc.

Ik help je met het denken in mogelijkheden en het vinden van overzicht en praktische balans. Er ontstaat meer ruimte, energie en tijd voor jezelf.